Styrkan i en nybörjare – Linda Liv Bergendahl

För många år sedan, när jag var strax över 20, utbildade jag mig till hundinstruktör. Jag minns ännu nervositeten när jag klev ut på gräsplanen inför mina första kursdeltagare. Varför skulle kursdeltagarna lyssna på mig, en ung, nybliven instruktör, som håller sin första kurs?
Det här glömde jag snabbt när kursen kom igång och jag både hade fantastiskt roligt och kunde hjälpa mina kunder. När jag 18 år senare håller hundkurs vet jag vad jag har att vänta beroende på vilken ras jag möter, jag ser omedelbart var kundens styrkor och svagheter sitter och jag kan lugna vilken hund som helst. Det här är ovärderliga styrkor, men jag behöver också ständigt påminna mig om hur det är att vara nybörjare. Jag behöver komma ihåg vilket språk kunden talar och känslan av att få hem den första valpen.

När jag klev in i mitt kall som medium hade jag erfarenheten av att ha varit nybörjare tidigare. Jag hade också lärt mig hur resan ser ut för mig, från nybörjare till erfaren. Därför vet jag att när jag tvekar enbart för att jag är nybörjare, så har jag troligen allt att vinna på att försöka i alla fall. Det jag saknar i erfarenhet, det tar jag in i hög motivation och en gnutta naivitet. Likt tarotlekens Narren är jag redo att ge mig ut på nya äventyr, med ett leende på läpparna. Jag vet ännu inte allt vad jag ska möta på vägen, men det gör också fotstegen lättare. Eftersom jag inte vet, är jag öppen för allt och har ännu inte färgats av den erfarenhet jag kommer att besitta om några år. Jag kommer att snubbla längs vägen, men just nu vet jag inget om detta och det är väl någonstans där som framgången i naiviteten ligger. Bara det jag lärt mig känna rädsla för kan stoppa mig nu.
Även livet ger oss erfarenhet. Jag stod mitt i livet, på stadiga ben, när mediumkallet kom till mig. Som andlig utövare förstår vi vikten av att inneha en inre stabilitet och självkännedom och där har jag många timmars övning. Ibland glömmer vi kanske bort att vi leds igenom hela livet i vårt högre syfte och att det inte enbart är timmar i den mediala skolan som gör ett medium. Eller timmar i skolbänken som gör en sjuksköterska.

Jag vill med denna text uppmuntra dig som tvekar att våga språnget. Att inte låta dig stoppas av att du är för ung – eller för gammal. Var du än står i livet är du precis lika redo att kasta dig ut i något helt nytt och hela livet är ditt att nyttja för din utveckling. Omfamna nybörjaren i dig, det är en försvinnande kort stund du kommer att befinna dig i detta stadie. Så kasta dig ut, var nyfiken och passionerad i det du gör. Välj att lyssna på den som hjälper dig framåt, snarare än den som håller dig tillbaka. Lär dig av alla de som gått före och hitta sedan din egen röst.
När du följer ditt kall, vilket det än må vara, så kommer du att dra till dig de människor som hjälper dig framåt och dem du ska hjälpa framåt. Det är, enligt mig, det vackraste i hela resan.

//Linda Liv Bergendahl
Spiritualistiskt Medium och healer samt styrelseledamot i Mediumförbundet.

Bli Medlem i Mediumförbundet!
För bara 360 kr per år får du massor av kunskap och medlemsförmåner och bidrar till att vårt område växer och förknippas med positiva värden. Ansök om medlemskap här!