Att omfamna den mänskliga erfarenheten – Nadja Eleonora Milsten

Insikter kommer hela tiden!
“Bara korta stunder är livet en dans på rosor” var orden jag började det här inlägget med, men sedan kom den, insikten. Vilken vacker bild på livet den liknelsen är. Insikten att hela livet är just det, en dans på rosor. Få rosor är utan törnen och blomningen är bara en kort tid som föregås av tillväxt och en knopp innan den spricker ut i det ljuvligt doftande fluffet av kronblad och blomningen efterföljs dessutom ofta med nypon. Därefter kommer vintern med vila och sedan ny tillväxt, ja det behövdes inte någon större fantasi för att faktiskt förstå att hela livet är en dans på rosor med alla olika faser. Dessa faser kallar jag för de mänskliga erfarenheterna, även innan jag insåg att det hade med livets dans på rosor. Det måste få vara variation, vi kan se det ur olika cykliska perspektiv både praktiskt och fysiskt liksom andligt.

Ibland fastnar vi alla i olika tillstånd av den här rosen, vi känner oss utblommade och ser inget annat än vintern framför oss, eller vi vet inte om det verkligen är våren som kommer -ska vi våga satsa på tillväxt och knoppsättning nu eller är det bara omgivningen som luras?
Där kommer vi vägledare, siare och medium (för att nämna några) in som andliga meteorologer i livet på våra klienter. Vi är där för att hjälpa, erbjuda stöd och läkning. Ett stort ansvar vilar på våra axlar. Medmänniskor förlitar sig på oss och kommer med frågor om de ska byta jobb, bryta upp eller stanna kvar… Vad får vi upp för kort eller bilder inför vår inre? Tyvärr är det sällan enbart ljuvligt vackra kort som lovar guld och gröna skogar, oftast är det en balanserad blandning men ibland är det som otvetydigt visar att ett formidabelt helvete kommer braka lös -men är det verkligen så man säger? Ska man försöka släta över och säga enkelt att det är nog inte så farligt?
Det kan absolut vara en jobbig period som väntar men det är vårt ansvar att guida, förklara att vi kan påverka mycket själva, erbjuda ljusglimtar, ge förslag på navigation genom stormen om den skulle inträffa, och hur man kommer ur den här stormen helskinnad och kanske till och med starkare än innan!
Det har också hänt att jag har blivit frågad om råd med existentiella frågor och jag får berättat för mig att de gjort ”fel”, de skulle ha gjort på ett vis men valde ”fel” väg trots att de blivit guidade att göra på ett annat sätt. Jag brukar besvara dessa frågor med motfrågor: Handlade du mot din egna vilja? Lever du ditt liv som du skulle bedriva ett företag? Båda dessa frågor brukar faktiskt bevaras med klara nej.
-Var så god, omfamna kraften i att uppleva den mänskliga erfarenheten!
Som just nu har uppmärksammats så är andligheten och kontakten med guider och högre jag och
gudar och gudinnor större än någonsin. Många verkar tro att den här guidningen är krav för högre upplysning . Att hitta “sin egen väg” verkar vara något som en del misstar sig för en statisk rak väg liknande en noga planerad affärsplan och det blir ytterligare en stressfaktor i vårat samhälle. Man behöver inte följa råden man får, inte ens från din egna andliga beskyddare. Du är helt och hållet din egen att ta dina egna beslut. Eventuellt kommer du till insikt med att det hade blivit annorlunda om du hade följt råden, men varken siare eller ditt högre jag är här för att agera “förälder” åt dig att lyda.

Min personliga tro är att vi kommer hit till jorden i vår mänskliga skepnad för att vår själ ska få fysiska lärdomar och kunna utvecklas vidare. Det är en dialog mellan dimensionerna och kanske är det därför vi upprepade gånger hamnar i liknande situationer i livet men med kanske lite olika perspektiv. Tyvärr finns det ingen annan genväg att ta till oss dessa mänskliga erfarenheter än genom att leva livet men om man då väljer att se på hela sitt liv som en dans på rosor så tror jag också det för med sig en trygghet med att blomningen återkommer efter varje vinter och när hösten närmar sig, varför inte återhämta sig genom att njuta av lite nyponsoppa?
Praktiskt och jordnära med mycket medkänsla.

// Nadja Eleonora Milsten
Nadja vägleder med tarot, är psychic, Reiki healer och konstnär.

Bli Medlem i Mediumförbundet!
För bara 360 kr per år får du massor av kunskap och medlemsförmåner och bidrar till att vårt område växer och förknippas med positiva värden. Ansök om medlemskap här!